شبکه و تجهیزات شبکه

راه اندازی دیتا سنتر - طراحی دیتا سنتر - شرح دیتا سنتر

شبکه و تجهیزات شبکه

راه اندازی دیتا سنتر - طراحی دیتا سنتر - شرح دیتا سنتر

راهکارهای مراکز داده و راه اندازی دیتا سنتر

 

راه اندازی دیتا سنتر 

 

مراکـــــــز داده ( DATA CENTER )

مراکــــز داده (دیتا سنتر) متشکل از کامپیوتر های یک شبکه و ذخیره سازهایی است که سازمانها جهت مدیریت ، پردازش،ذخیره سازی و اشتراک

داده ها در مقیاس بزرگ ، به آن نیاز دارند . یک سازمان معمولا متکی بر برنامه های کاربردی و داده های موجود در یک دیتا سنتر است. اهمیت این

مسئله به  قدری است که می توان عنوان کرد نقطه کانـونی و حیاتی عملیات روزمره سازمـــان داده های موجود در دیتــــــــــــــا سنتر می باشد.

 

لازم به ذکر است که دیتا سنتر یک مجموعه از عناصر است که به عنوان مخزن اصلی برای تمام تجهیزات IT، از جمله سرورها، استوریج ، سوئیچ های شبکه، روتر و فایروال، و همچنین کابلها و رک های فیزیکی استفاده می شود و یکی از کاربردهای ویژه آن سازماندهی اتصالات درونی منابع ؛می باشد. دیتا سنتر نیز مانند سایر تجهیزات شبکه باید دارای یک زیر ساخت مناسب، مانند توزیع برق و زیر سیستم های برق مکمل از جمله سوییچینگ الکتریکی؛ برق اضطراری؛ ژنراتورهای پشتیبان گیری و غیره؛ تهویه و سیستم های مرکز داده، مانند اتاق کامپیوتر سیستم های تهویه مطبوع خنک کننده، و تأمین کننده کافی برای اتصالات حامل شبکه (مخابراتی) ، باشد. تمام این خواسته ها به یک وسیله فیزیکی با امنیت فیزیکی و فضای فیزیکی کافی برای کل مجموعه زیرساخت ها و تجهیزات نیاز دارد.

ادغام و یکپارچگی دیتا سنتر

یکپارچگی دیتا سنتر : هیچ محدودیتی در تعداد دیتا سنترهای استفاده شده توسط سازمان ها وجود ندارد به عنوان مثال اکثر سازمان های مدرن ممکن است از دو یا چند دیتا سنتر در مکان های مختلف استفاده کنند که این امر انعطاف پذیری بیشتر ، عملکرد بهینه برنامه ها و زمان تاخیر کمتر را منجر می شود. یک سازمان با دیتا سنترهای متعدد ترجیح می دهد که تعداد مکان ها را به منظور به حداقل رساندن هزینه های عملیاتی IT ، کاهش دهد و دیتاسنتر های یکپارچه و جامع را جایگزین کند.

ادغام دیتا سنتر (ِData center collocation) : از جمله راهکارهای دیگری که امروزه برای شبکه های بزرگ حائز اهمیت است ادغام دیتا سنتر است . ادغام دیتا سنتر این امکان را فراهم می کند که با اجاره کردن فضای سرور و تهیه سخت افزارهای مورد نیاز  به اپراتورهای دیتا سنتر دسترسی داشت. این راهکار یک گزینه بسیار جذاب برای سازمان هایی است که توجه خاصی به پایین بودن هزینه های مربوط  راه اندازی دیتا سنتر دارند.

خوشبختانه امروزه ، مدیران collocation اختیارات مشتریان خود را توسعه داده اند و امکان مدیریت جامع و دسترسی به فضای کلود را برای آنها فراهم کرده اند.

 

رده بندی دیتا سنتر

برخلاف باور عموم ، مراکز داده ها را با توجه به اندازه فیزیکی یا سبکشان رده بندی نمی شوند ، آنچه که عیان است این است که سازمان های کوچک نیز باید با در اختیار داشتن آرایه ای از سرورها و استوریج ها عملیات موفقیت آمیزی داشته باشند ، درمقابل سازمان های بزرگ که روزانه با حجم پردازشی بسیار زیاد روبرو هستند مانند آمازون ، گوگل،فیس بوک ؛ نیاز حیاتی به داشتن دیتا سنتر مناسب با زیرساخت بهینه خواهند داشت.

با این حال، رده بندی دیتا سنتر را می توان با سطوح مختلف از قابلیت اطمینان و یا انعطاف پذیری تعریف کرد. در سال 2005، مؤسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI) و انجمن صنعت ارتباطات (TIA)  ، استاندارد ANSI / TIA-942 را منتشر کردند، این استاندارد که با عنوان “استاندارد زیرساخت های مخابراتی برای مراکز داده” منتشر شد چهار رده از دستورالعمل های طراحی و پیاده سازی مرکز داده را تعریف کرد. دیتا سنتر موجود در رده های بالاتر از انعطاف پذیری، امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری به نسبت رده های قبلی برخور دارند . به عنوان مثال دیتا سنتر رده 4 زیرساخت بیشتر و امنیت بیشتری به نسبت دیتاسنتر رده 1 ارائه می دهد.

طراحی دیتا سنتر

اگر چه تقریبا استفاده از هر فضای مناسب به عنوان یک “مرکز داده ” امکان پذیر است اما طراحی و پیاده سازی یک مرکز داده نیاز به بررسی دقیق دارد. فراتر از مسائل اساسی هزینه و مالیات، محل موردنظر برای مرکز داده براساس بسیاری از معیارها از جمله موقعیت جغرافیایی، ثبات لرزه و آب وهوا، دسترسی به جاده ها و فرودگاه ها، دسترسی به انرژی و ارتباطات از راه دور و حتی محیط سیاسی حاکم ؛ انتخاب می شود. بعد از تعیین محل امن ، معماری مرکز داده را می توان با توجه به زیرساخت های مکانیکی و الکتریکی، همچنین ترکیب تجهیزات آی تی طراحی کرد.

سودمندی و مصرف انرژی

طراحی دیتا سنتر اهمیت بهره وری انرژی را نیز تشخیص می دهد. یک مرکز داده ساده ممکن است تنها چند کیلو وات انرژی نیاز داشته باشد ، اما نصب و راه اندازی مرکز داده در مقیاس بزرگتر می تواند ده ها مگاوات و یا بیشتر انرژی نیاز داشته باشد. امروزه، مرکز داده هایی تحت عنوان مرکز داده سبز طراحی شده و در حال رشد است که اثرات زیست محیطی را از طریق استفاده از مصالح ساختمانی-انتشار کم، مبدل های کاتالیزور و فن آوری انرژی جایگزین، به حداقل می رساند.

سازمان ها اغلب ، بهره وری انرژی مرکز داده را از طریق معیاری تحت عنوان کارایی مصرف نیرو (PUE)، می سنجند که نشان دهنده نسبت کل قدرت ورودی مرکز داده به قدرت مورد استفاده توسط تجهیزات آی تی است . با این حال، ظهور و پیشرفت مجازی سازی اجازه داده است تا استفاده از تجهیزات IT بسیار سازنده تر باشد که بهره وری بسیار بالا تر، مصرف انرژی پایین تر و کاهش هزینه های انرژی را نتیجه می دهد.

مدیریت و نظارت زیرساخت های مرکز داده ها

دیتا سنترهای مدرن استفاده گسترده ای از نرم افزار نظارت و مدیریت دارند. این نرم افزار مانند ابزار مدیریت زیرساخت های مراکز داده عمل می کند و امکاناتی را در اختیار مدیران IT قرار می دهد ، از جمله این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجازه دسترسی از راه دور جهت نظارت بر تاسیسات و تجهیزات دیتا سنتر
  • اندازه گیری عملکرد دیتا سنتر
  • تشخیص به موقع خرابی دیتا سنتر و پیاده سازی یک آرایه وسیع از اقدامات اصلاحی

باید توجه داشته باشیم که تمام قابلیت های فوق الذکر بدون ورود فیزیکی به اتاق مرکز داده نیز قابل انجام است.

رشد مجازی سازی به عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم مدیریت زیرساخت های مراکز داده اضافه شده است. مجازی سازی در حال حاضر سرورها، شبکه و استوریج ها را پشتیبانی می کند و این اجازه را به مدیران شبکه می دهد که تمام منابع محاسباتی خود را بدون توجه به مکان فیزیکی ، سازمان دهی کنند ، همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به استفاده مجدد از آنها ، تمام منابع بازیابی شوند. تمام این قابلیت ها از طریق نرم افزار مدیریتی ، قابلیت پیاده سازی را خواهند داشت.

مراکز داده و کلود

پیاده سازی مراکز داده ابری با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است ،و منجر به ایجاد بستر مجازی سازی برای اضافه کردن یک سطح اتوماسیون، می شود. هدف این است که به کاربران اجازه داده شود تا بدون مداخله مدیران IT ، کارهای سنگین  خود را انجام داده و سایر منابع محاسباتی را بر حسب نیاز مدیریت کنند.

در مراکز داده ها ارتباط با ارائه دهنده کلود عمومی امکان پذیر است. پلتفرم هایی مانند مایکروسافت Azure  به استفاده ترکیبی از مراکز داده های محلی با Azure و یا سایر منابع کلود عمومی تاکید دارند. نباید این نکته را فراموش کرد که نتیجه کار از بین بردن مراکز داده نیست، بلکه، ایجاد یک محیط پویا است که این قابلیت را در اختیار سازمان ها قرار می دهد که حجم انبوه کارهای خود را به صورت محلی و یا در کلود(ابر) اجرا کنند و یا از یک کلود به کلود مطلوب دیگر انتقال دهند.

 

 

 

 

 

 

فضا و ساختار فیزیک مرکز داده

  • اتاق ورودی
  • ناحیه توزیع اصلی
  • ناحیه توزیع افقی
  • ناحیه توزیع جدا شده
  • ناحیه توزیع تجهیزات
  • اتاق مخابرات
  • اتاق تجهیزات الکتریکی و مکانیکی

*

  • سرورها و برنامه های مورد نیاز
  • سیستم های مدیریت شبکه
  • تجهیزات غیرفعال شبکه
  • حافظه ها
  • برنامه های کاربردی
  • پایگاه های داده، فایل سرورها و برنامه های مربوط به داده های عملیاتی
  • سیستم های مدیریت سیستم عامل ا، بانک های اطلاعاتی
  • سیستم های امنیت اطلاعات و حفظ امنیت نرم افزار
  • سیستم های ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات
  • سیستم های یکپارچه سازی اطلاعات

مشخصه های دیتا سنتر استاندارد

  • ساختار فیزیکی
  • سیستم های توزیع و کنترل برق و برق اضطراری
  • سیستم های تهویه هوا HVAC کشف رطوبت
  • سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان BMS
  • سیستم های کنترل دستی فیزیکی
  • سیستم های اعلام و اطفاء حریق
  • سیستم های پشتیبان
  • ساختار شبکه
  • تجهیزات امنیتی، مانند دیوارهای آتش و انتی ویروس ها
  • تجهیزات فعال شبکه، مانند سوییچ ها و مسیریاب ها
 
 

برچسب‌ها: راه اندازی دیتا سنتراستاندارد سازی دیتا سنترطراحی دیتا سنترمرکز دادهدیتا سنتر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.